Mivel vágjak neki?
Kerékpártúrához legérdemesebb trekking kerékpárt választani, illetve cross terkkinget, ha nehezebb terepre készülünk. Mindkét típus kényelmes ülőhelyzetet biztosít, így hosszabb távokra is nyugodtan tervezhetünk velük. Ahhoz, hogy ne csak kényelmes, hanem nyugodt utunk legyen, érdemes odafigyelni a felszereltségükre is. A trekkingek általában újonnan is jól felszereltek: minden olyan megtalálható rajtuk, mely a KRESZ szerint kötelező. Ha cross trekking mellett tesszük le a voksunkat, akkor viszont ezeket az alkatrészeket nekünk kell pótolnunk.
Montival csak rövidtávra
A mountain bike talán mindmáig a legelterjedtebb kerékpártípus, sokan ilyet tartanak “rohangászós” cangának is. Hosszabb túrára viszont nem kifejezetten ajánlott, mert mind az üléspozíció, mind az áttétek hegymenethez optimálisak rajta. Hosszabb úton, sík terepen ráadásul még a vastag gumik is akadályoznak a gyors és könnyű tekerésben.
A KRESZ által előírt kötelező kerékpár tartozékok
A kerékpárok sporteszközök, amikor megvesszük őket. Így sok esetben arról, hogy a közlekedési szabályoknak is megfeleljenek, nekünk kell gondoskodnunk. Nézzük, melyek ezek:
- két egymástól függetlenül működő fék
- első-, és hátsó lámpa
- fényvisszaverő prizma hátul és az első keréken (hátul piros, a keréken 2 db borostyánsárga)
- csengő
- városon kívül fényvisszaverő ruházat
forrás: kerekparosklub.hu
A KRESZ a fenti tartozékokra tartalmaz még néhány előírást, melyek között például olyan alapvetés is szerepel, hogy kormánynak kell lennie a kerékpáron. Nem szerepel viszont a kötelező felszerelések listáján a kerékpáros sisak, ami igencsak ajánlott, főleg akkor, ha túrára készülünk.
Merre induljunk?
Érdemes még a kerékpártúra előtt megtervezni annak útvonalát, lehetőség szerint a legpontosabban, hogy közben ne érjen minket meglepetés. Sajnos meglehetősen nehéz naprakész adatbázist találni az országban elérhető túraútvonalakról, ezért nem árt, ha néhány térképet végigböngészünk. Érdemes egy pillantást vetni a szintemelkedésre is, mert amellett, hogy megizzadunk, szinte biztos, hogy lassabban is haladunk majd.
Napi távok
A napi távokat általában a túrázó társaság szűk keresztmetszetét megtalálva érdemes meghatározni. Edzés nélkül, átlagos kondícióval, szintemelkedés nélkül olyan napi 50-60 km teljesíthető viszonylag kényelmesen. Edzettebb társaságnak pedig ennél hosszabb távot is be lehet vállalnia.
A távok megtervezésénél nem árt számolni a pihenőkkel, nézelődéssel és az étkezésekkel - és az szinte biztos, hogy farkaséhesek leszünk. Nem feltétlenül az első napra kell a leghosszabb távnak nekiugrani, mert bizony, aki nem szokott hozzá a nagyobb tekerésekhez, annak a későbbi pár nap kínszenvedés lesz. Annál is inkább, mert a lábban múlik el a leglassabban az izomláz.
Térképek, útvonaltervezők
Nem vagyunk mindig könnyű helyzetben, ha a túra útvonalát szeretnénk megtervezni. A Budapest-környéki kerékpárutak egész jól benne vannak a Meki Bringamánia nevű alkalmazásában, a fővároson túl viszont némileg hosszabban kell keresgélnünk.
Országosan jelenleg sajnos nincs olyan adatbázis, vagy kerékpártúra-tervező, mely tökéletes lenne, mindegyiknek van valami hiányossága. Országos szinten leginkább az alábbiakkal érdemes egy próbát tenni:
A Kerékpárosklub oldalán lehet még a témában tájékozódni, ott kísérletet tettek az útvonaltervezők és bringás térképek összegyűjtésére, és frissíteni is szokták a gyűjteményt. Szintén egész jól használható bringás térképeket lehet még találni a mozgasvilag.hu oldalán, ahol, többek között, budapesti, balatoni, velencei és tisza-tavi túraútvonalat is böngészhetünk. Illetve megtaláljuk a Fertő tó körüli bringautat is.
Kerékpártúra a Fertő-tó körül
A Fertő-tó körüli kerékpártúra talán az egyik legjobb, melynek nekivághatunk. A mintegy 120 km-es útvonal legnagyobb része Ausztria legjobban értékelt bicikliútján vezet és Magyarországon is a nemrég átadott kerékpárútvonalat használhatjuk. Az út egy része ugyan természetvédelmi okokból nem aszfaltos, hanem murvás, azonban egyáltalán nem kell nehéz tereppel számolnunk. Így, ha épp az van kéznél, még országúti bringával is megkockáztatható. Városi kerékpárral viszont annyira nem érdemes kísérletezni, mert hiányozni fog a túra során a sebességváltás lehetősége.
A 120 km-t edzettebbek akár egy nap alatt is lenyomhatják, a távot 2-3 részre osztva pedig a tókerülés igazán nagyszerű hétvégi program lehet akár kisgyerekes családoknak is. Rengeteg panziót és pihenőhelyet is találhatunk útközben, így kezdők sem fognak megszakadni a tekerésben. A szintemelkedés is minimális, az egyetlen nehezítő tényező, amivel számolni kell, az a helyenként erős szembeszél.
forrás: regio.outdooractive.com/oar-burgenland/de/
Az út szinte végig a tó melletti nádas mellett vezet, így gyönyörű kilátásban lehet részünk a túra során. Ráadásul számtalan látnivaló tarkítja az utat a nemzeti parkon és az Eszterházy kastélyon is túl. A begjobb összefoglaló Burgerland oldalán van a túratvonalról, és az utunk során elénk kerülő nevezetességekről, így arra érdemes indulás előtt egy pillantást vetni.