Kinek éri meg össztelós (fully) kerékpárt választania?

2022.07.22. 15:14

Az első és a hátsó keréknél egyaránt teleszkópos rugózással felszerelt “össztelós” vagy más néven “fully”  kerékpárok a mountainbike család egyik legdinamikusabban fejlődő alkategóriáját jelenti ma már a kerékpáros szaknyelvben.

Sokan érdeklődnek nálunk is az össztelós hegyibringák iránt, mert óriási divat lett. Ezért érdemes a legfőbb tudnivalókat összefoglalni és rendbe tenni!



Az alapvető tudnivalók a fully bringákról:

Ezeket a bringákat első ránézésre onnan ismered fel, hogy nemcsak első, hanem hátsó felfüggesztéssel is rendelkeznek. Ez a dupla teleszkópos megoldás felel a rázkódás hatékony csillapításáért. A kerékátmérő tekintetében ugyanúgy, ahogy a “normál” hegyikerékpároknál, itt is találunk 26”, 27,5” illetve 29” méreteket. 

De a kerékméreten túl nagy különbségek lehetnek a rugóút hosszában is: 90 és 200 mm között sokféle méret között lehet válogatni. Erről annyit kell alapszinten tudni, hogy minél hosszabb a rugóút, annál nagyobb sebességgel tud haladni a bicikli. 

A konkrét felhasználásuktól függően egyébként még különböző al-alkategóriákat is meg szoktak különböztetni az összteleszkópos családban: így tehát például van maraton, xc, all mountain, enduro, freeride és downhill verzió… de ez már tényleg csak a feketeöveseknek. 

Ha érdekel bővebben a téma, akkor ajánljuk figyelmedbe korábbi cikkünket is az összteleszkópos mountain bike verziókról, vagy keresd “elhivatott” összteló-rajongó eladóinkat a soproni üzletünkben!

Kiknek ajánljuk az össztelós hegyibringákat?

Az össztelós kerékpároknál az a nagy truváj, hogy a hátsó kerék mozgása is leköveti a talaj egyenetlenségeit, ezáltal sokkal jobb tapadást biztosít úgy a lejtmenetekben, mint az emelkedőkön egyaránt. Ez a megnövekedett stabilitás természetesen nagyobb biztonságot és így nagyobb sebességet is jelenthet.

Tehát azt fontos mindjárt az elején leszögezni: hogy az elöl-hátul teleszkóp NEM azért van, hogy a kerékpárosnak kényelmesebb (rugózottabb) legyen tekerni a városban, vagy egy földúton! 

Ez a kategória egyértelműen a sportteljesítmény fokozásáról szól, nem pedig a kényelemről.

Az össztelós kerékpár kategória lényege, hogy a mindent beleadó bringás még nagyobb sebességre legyen képes, olyan kihívást jelentő terepeken is, amely már önmagában sem a kezdőknek való szint.  Ehhez persze helyből egy elég komoly felszereltség is kell. Egy jó össztelós gép alsó hangon 700-800 000 Ft-ról indul. 

Már a belépő modellek is általában tárcsafékkel vannak felszerelve és széles kerekek jellemzik őket. Továbbá a megfelelő teherbírás érdekében merev vázzal rendelkeznek, amely lehet alumínium vagy karbon, illetve a kettő kombinációja. 

A bringa lelke a teleszkóp!

Persze nagyapáink még rugózás nélküli bicajokkal jártak a macskaköves utcákon, de az már régen volt. Az egyre nehezebb terepek leküzdése iránti igény robbanásszerű fejlődéssel hozta létre teleszkópok innovációját. Ezek révén a bringával durva terepen vagy nagyobb sebességnél is sokkal stabilabb kerék-talaj kapcsolatot lehet létrehozni, mint amit egy merev villa tudna.

A teleszkópok a nagyobb sebesség mellett kímélik az ember karját is, mivel a kezet ért mikrovibrációk jelentős részét elnyelik. Ennek az ára természetesen sok plusz alkatrész, karbantartási igény és jelentős felár. Egy teleszkóp kb. 10 fő egységből áll, amelyek összesen 50-60 alkatrészt rejtenek. Egy jobb minőségű teleszkóp sajnos önmagában is csaknem olyan bonyolult szerkezet, mint egy teljes kerékpár. Ezért aztán az ára is hasonlóképpen alakul. A használható műszaki színvonalú villák kb 100.000 Ft kezdőárról indulnak, de a csúcsmodelleken alkalmazott teleszkópok akár önmagukban is kb. félmilliós értéket képviselnek.

Amit még jó tudni!  Egy színvonalasabb össztelós kerékpárnál a mérnökök a vázat, és a teljes vázgeometriát is eleve a teleszkópokhoz tervezik. Vagyis egy ilyen bringánál a 6-8-10 cm-rel (a rugóúttal) hosszabb beépítési magasságú villahosszhoz tervezik hozzá a váz geometriáját, a csőhosszakat és az alkatrészek által bezárt szögeket. 

Felejtsd el az acélrugós hátsó felfüggesztést!

Figyelem! Ha már ennyi pénzt áldozunk egy kerékpárra, akkor ragaszkodjunk ahhoz, hogy az össztelós váz legyen nagymértékben személyre szabható a testünk tömegéhez. Ez a levegőrugós megoldásokkal oldható meg a legegyszerűbben. 

Gyakorlatilag a csúcskategóriás downhill-re tervezett rugók kivételével egyetlen neves gyártó sem igazán készít olcsó, de jó minőségű, és jól személyre szabható tudású acélrugós hátsó felfüggesztést. 

Gondoljunk bele, egy össztelós gépnél pont az a legfontosabb, hogy az első és a hátsó rész mozgási karakterisztikája szinkronban legyen egymással. Különben össze-vissza fog csuklani a bringa. Ezért aztán a bicikli elejének és hátuljának szinkronba hozásához legalább az egyik részen tudni kell állítanunk a kompresszió mértékét. A legjobb persze, ha mind az első teló, mind a hátsó tag tudja ezt. 

Egy levegős teleszkópot fentebb vagy lejjebb pumpálni egyébként egyszerűbb, mint gondolnád, és attól sem kell félni, ha esetleg az átlagosnál nagyobb a testtömeged, ezek a profi teleszkópok nem szokták “elereszteni” a levegőt.  

Ha megbízható és profi össztelós MTB-bringát keresel, a MangoBike webshopjában ingyenes házhozszállítással és 100 napos pénzvisszafizetési garanciával rendelhetsz!

 Ha sikerült felkeltenünk az érdeklődésedet, akkor ajánljuk figyelmedbe az aktuálisan készletről is megvehető illetve a rövid szállítási határidővel rendelhető kerékpárjainkat:

Bejelentkezés

Elfelejtett jelszó
Vissza