Shimano Ultegra Di2 váltórendszerrel rendelkezik pl. ez a Scott Contessa Addict eRide 10 karbonvázas elektromos országúti bringa:
SRAM Rival eTap elektronikus váltórendszerrel kapható pl. ez a Scott Addict RC 30 hagyományos hajtású karbonvázas országúti versenykerékpár:
Hűvösebb időben különösen is nyilvánvalóvá válik az elektronikus váltók kényelmi előnye, hiszen a mikrokapcsolóknak köszönhetően még akkor is pontos és erőfeszítés nélküli váltást tesznek lehetővé, amikor a kerékpáros keze a hidegben kihűlt vagy teljesen kimerült.
A Shimano már bő egy évtizede kínál fejlett elektronikus váltórendszert, a Di2 néven futó konstrukciójuk már a 4. generációnál tart. A japán gyártó fő konkurense a SRAM, amely valamivel később lépett a piacra, viszont a SRAM már egyenesen vezeték nélküli, azaz wireless megoldást kínál, amelyet eTAP vagy AXS néven forgalmaz.
Milyen előnyei vannak még az elektronikus váltóknak?
1.
Nem kell aggódni amiatt, hogy a terepen illetve esős időben elszennyezett kábel, vagy épp a megnyúlt bowden negatívan befolyásolja a váltást.
2.
Az automatikus „trimming” finomállító funkció gyakorlatilag teljesen kiküszöböli a láncsúrlódást.
3.
A váltások a lánckerekek forgásának egy adott pontjára időzíthetők, vagyis a hagyományos bowdenes váltókhoz képest sokkal finomabb, zajtalan váltást tud biztosítani.
4.
Az úgynevezett „szorzóváltós” kerékpároknál az első és hátsó váltás is programozható, így tökéletesen kiküszöbölhető a rettegett keresztbe váltás. Magyarul nem kell többet menet közben agyalni a különféle első-hátsó kombinációkon!
5.
Az elektronika által biztosított váltás, csakúgy mint a gépkocsik esetében, jelentősen csökkenti a hajtáslánc kopását.
Mi tudnak az elektronikus váltók?
A Shimano által kifejlesztett váltórendszeren a váltókar és a váltó közötti mechanikus bowdenes összeköttetést elektronikus vezetéken közvetített jelek helyettesítik. A SRAM rendszerében még elektronikus vezetékek sincsenek, mert a jeltovábbítást vezeték nélkül (rádiójelekkel) történik.
A legnagyobb előny, hogy így aztán a vezetékekben nincs semmi, ami elkoszolódhatna, berozsdásodhatna, vagyis a kapcsolat mindig gyors és megbízható marad.
A váltókar az elektronikus verzióban valójában néhány kapcsológombot jelent, amely a szokásos pozíciókban, valamint a kormány bármely pontján elhelyezhető. Nagy előny, hogy az elektronikus váltás finom, precíz váltást biztosít, rádásul igény szerint programozható, személyre is szabható.
A váltás így erőbefektetés nélkül, finom gombnyomásra történik, mechanikus hiba (pl. váltómechanika-meghibásodás, bowdenszakadás) gyakorlatilag kizárható.
Az elektromos váltó pontosabban teszi fel a láncot a következő lánckerékre, mint bármely mechanika, ahol a végrehajtást szolgáló erő a kerékpáros kezéből ered.
Végezetül a bowden nem nyúlik, és a hőmérséklet sem befolyásolja annak hosszváltozását, ezért az elektromos váltás minden esetben precízebb.
Reméljük, ahogy az árak is lassan egyre megfizethetőbbé válnak, egyre több kerékpáros számára lesz elérhető az elektronikus váltó valamely verziója.
Utólag is beszerelhető-e az elektronikus váltó?
Amennyiben a kerékpárod váza ezt lehetővé teszi, akkor tulajdonképpen igen, mivel a rendszert alapvetően könnyű telepíteni. A bowdenekkel való állítgatást pedig egyszer és mindenkorra el lehet felejteni.
Fontos megjegyezni, hogy az elektromos váltókat adott fokozatszámhoz tervezik és programozzák, ezért az egyes típusok/generációk sajnos egymással nem igazán kompatibilisek.
Ráadásul mindkét gyártó a speciálisan a saját alkatrészeihez fejleszti a rendszert, így más márkájú lánckeréksorral a váltás távolról sem tökéletes.
Mit kell tudni a Shimano Di2 rendszer működéséről?
A Shimano Di2 elektronikus váltórendszerrel felszerelt országúti vagy gravel bringáknál a fékváltókarba csatlakoztatott vezetékek a kormányvégbe, gyakorlatilag a kormányt lezáró dugó helyére elhelyezett egységbe futnak, amelyen kijelző, kapcsoló és csatlakozó port is található. Ez az úgynevezett „A-csomópont” (eredeti nevén „Junction Box”). A rajta lévő LED a töltöttségi állapotot jelzi, az alsó gomb pedig a beállításhoz nyújt segítséget.
Mivel nincsenek bowdenek, így az első és a hátsó váltót is léptető elektromotorok működtetik. Az áramot ehhez a nyeregcső belsejébe vagy a vázcsőbe szerelt speciális akkumulátor szolgáltatja.
A már említett A-csomópont kijelző segítségével ellenőrizhetjük az akku töltöttségi szintjét. Az akkumulátor egy töltéssel minimum 1000 km-t képes megtenni, de a rendszer jellemzően 2000-3000 km-t is gond nélkül kibír. Az akku feltöltése 1,5-3 órát vesz igénybe.
Általában az elektromos váltórendszer megváltás azon bicajok esetében, ahol a vázon belüli kábelezés nem lenne szerencsés. És bizony a ma forgalomba lévő prémium kategóriás, karbonvázas kerékpárok döntő többségére ez igaz.
Egy Di2 vezetéket lényegesen egyszerűbb kis helyeken, a váz eldugott szegleteiben átvezetni, mint a jóval nagyobb átmérőjű bowdenvezetéket.
A Shimano Di2 rendszere ma már nemcsak országúti kerékpárokhoz, hanem MTB, gravel, cyclocross, városi és túrakerékpárokhoz is elérhető!
Érdekel valamelyik elektronikus váltórendszer?
Ha te is értékeled a legmodernebb technikát és a kiváló megbízhatóságot, amely ráadásul nem igényel utánállítást, karbantartást, továbbá egyszerűen beállítható, frissíthető, személyre szabható és átprogramozható, akkor keresd szakértő eladóinkat vagy nézd meg az aktuálisan raktárról elérhető elektronikus váltókat a webshopunkon itt!
Ha nincs meg egyben az összeg, az sem baj! Nálunk már hitelre is vásárolhatsz! Részletek a termékek oldalán!
Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg ismerőseiddel is! Picit lejjebb görgetve pedig feliratkozhatsz hírlevelünkre is, így nem maradsz le a bringás tippekről, tanácsokról.