Kezdjük a legalapabb dolgokkal!
Például a guminyomást akkor is illik megnéznünk, ha csak néhány hete nem ültünk nyeregbe. Ilyenkor ha csak kicsit eresztett, akkor felfújjuk és nincs semmi gond. Ha viszont a bringánk egész télen állt sokáig leeresztett gumival, akkor előfordulhat, hogy károsodott a belsőgumi.
Erre figyeljünk, nehogy megtörténjen, hogy felpumpáljuk, majd kilométerekkel később jövünk rá, hogy ereszt. Érdemes néhány napig felfújva tartani, hogy megbizonyosodjunk róla, tartja-e a nyomást. Ha pár nap alatt leereszt, mindenképpen cseréljük ki!
Ehhez a kerék kivétele után, már csak egy gumiszerelő szerszámra van szükségünk.
Ha értünk hozzá, akkor a gumicsere pár perc alatt elvégezhető
Fontos a helyes guminyomás beállítása, hiszen a puha gumi nehezen irányítható, könnyen kap felütéses defektet, s amellett, hogy balesetveszélyes, még nehezebb is tekerni. Persze a túl kemény guminak is vannak hátrányai, kényelmetlenebb és kanyarban könnyebben megcsúszik.
A jó guminyomást legegyszerűbben egy nyomásmérős műhelypumpával állíthatjuk be. A megfelelő guminyomás a bringás testsúlyától és stílusától, valamint a gumi szélességétől és típusától függ.
Az ideális nyomás a gumi vastagsága szerint – 70-80 kg testsúllyal számolva
- országúti külsők (20-25mm) esetében 7-11 bar (gumitól és felhasználás céljától függően);
- túragumiknál (30-47mm) 4-5,5 bar; MTB gumiknál belsős rendszernél 2 collig 2,5-3,5 bar;
- 2 coll fölött 1,8-3 bar, tubeless rendszernél 1,5 baron sem kell félni a defekttől.
Figyelem! A külsőgumik oldalán mindig fel van tüntetve az ajánlott guminyomás!
Tiszta bringa, tiszta váz!
Folytatásként egy mosást mindenképpen iktassunk be - nincs nagyobb öröm, mint egy tiszta bringával útnak indulni.
Erre vödröt, kefét esetleg kisnyomású kerti slagot használhatunk.
Fontos! A benzinkutak nagynyomású mosóival ne mossuk kerékpárunkat, mert az a csapágyak, forgó alkatrészek ellensége, akár már egy mosással tönkretehetjük a kerékagyakat.
Kefével dörzsöljünk át mindent először mosószeres, majd tiszta vízzel, kivéve a lánchajtás olajos alkatrészeit. Ma már sokféle, kifejezetten kerékpárokhoz kifejlesztett tisztító és ápolószer közül választhatunk.
A mosás során ügyeljünk arra, hogy véletlenül se kerüljön olaj például a féktárcsára, vagy a felni fékezőfelületére.
Mosáshoz lehetőleg ne használjunk nagynyomású mosót
Zsíros kerék
Fontos a különböző mozgó alkatrészek kenése, tavasszal sok nyekergő bringát hallani, nem csak az olcsó árkategóriában. A legrosszabb, ha télen az első hónak megörülve elő lett véve a kerékpár egy kis csapatásra, majd úgy lett letéve a garázsba.
Első túránk előtt mindenképpen forgassuk párszor hátra a hajtókart és ha nem forog könnyedén vagy karistoló hangokat hallat, olajozásra lesz szükség. Olajozás előtt mindenképpen célszerű egy rongy segítségével fémtisztára törölni a láncot, elöl és hátul a lánckerekeket valamint a váltógörgőket.
Ha ez nem lehetséges, mert olyan mértékű rajtuk a szennyeződés - rá van száradva az olaj és kosz keveréke - akkor egy régi fogkefe vagy speciális láncmosó szerkezet és zsíroldó segítségét is célszerű bevetni.
Tisztítás után kenjük be a láncot speciális kerékpár láncolajjal (erre a célra a különböző műszerolajak, WD40, motorkerékpár láncolaj, használt sütőolaj... nem alkalmasak). A boltok polcain sok megfelelő olaj található, két fő kiszerelésük a csöpögtetős és a hajtógázas. Mindegyiknek van előnye és hátránya.
A spray kicsit könnyebben felvihető (nagyjából ennyi az előnye), rongyot kell a lánc alá tartani és a hajtókart hátra hajtva végigfújni vele a láncot. A lánckerekekre nem kell tenni, majd a lánc felviszi a megfelelő mennyiséget. Ennél a változatnál számolni kell a rongyra szóródó olaj veszteségével és nagyon vigyázni kell, hogy ne fröccsenjen a féktárcsára, felnire, fékpofára. A csöpögtetős változat nem szóródik és alig tart tovább a használata - mi mindenképpen inkább ezt ajánljuk.
Nézzük meg vagy nézessük meg szakszervizben a lánc és lánckerekek állapotát is! A lánc kopottságát mi is könnyen le tudjuk ellenőrizni egy egyszerű láncnyúlásmérővel. Olcsóbb sűrűbben láncot cserélni, mert a megnyúlt lánc hamarabb elkoptatja a sort, majd a lánctányérokat is. Egy lánccsere pár ezer forintos tétel, a sor, lánc vagy esetleg még az első lánctányérok cseréje azonban már sok tízezerre rúghat.
Indulás előtt álljunk meg párszor
Indulás előtt fontos ellenőrizni a fékek, fékpofák állapotát is. Felnifékes kerékpároknál ilyenkor a felni állapotát is fontos ellenőriznünk, kopott-e a felület, van-e benne ütés, ugyanis a nyolcast sokkal egyszerűbb csírájában kijavítani, mint ha már komoly deformáció van a kerékben. A fékbetétek általában nem egyik napról a másikra kopnak el, lekopott betétekkel ne kezdjük el a szezont, ha fémre kopik, nagyon hamar lenullázza a felnit is, amikor az acél az aluval csiszolja egymást.
Tárcsaféket használóknak is érdemes megpörgetni a kereket és párszor meghúzni a féket, ilyenkor az esetleg elmozdult fékpofa pár húzással visszaáll a normális helyzetébe. A tárcsaféket, féktárcsákat érdemes speciális tárcsaféktisztító spray-vel befújni és letörölgetni, ilyet is érdemes beszerezni.
Tárcsafékpofákban van egy kopásjelző, ami lekopott fékpofával történő fékezéskor nagyon hangosan kezd el karistolni (mint az autóknál). Ilyenkor mindenképpen rakjunk bele újat, nehogy a féktárcsa is cserére szoruljon. Hidraulikus tárcsafékeknél, fékpofa csere esetén, a fék dugattyúit vissza kell nyomni a régi fékpofával alap helyzetbe. Ha bizonytalanok vagyunk ennél a műveletnél, akkor inkább keressünk fel egy szakszervizt.
"Anyázzunk" anyázás helyett
Érdemes leellenőrizni a csavarokat is (pl. kerékanya, kormányt és kormánynyakat rögzítő csavarok), a nagy hidegben – különböző anyagok, különböző hőtágulások – megtörténhetnek furcsaságok, még ha nem is tűnik annyira kézenfekvőnek. A hidegben a bringán hagyott lámpák, computer elemei, akkumulátorai is lemerülhettek, ezeket is ellenőrizzük. A tél és a hideg – ha valaki fűtetlen helyen tartja a bringát – a mountain bike-ok teleszkópjait is elállíthatja. Ezen hibák orvoslására már mindenképpen érdemes egy jó szakszervizt felkeresni.
Van aki ért hozzá: kerékpár szerviz
Fontos, hogy legyünk tisztában mi is a saját korlátainkkal, és döntsük el, melyek azok a szerelési műveletek, melyeket inkább szakemberre bízunk. A következőkben – a teljesség igénye nélkül – próbáltunk egy sorrendet felállítani a különböző szerelések között, a lista elején szerepelnek a kevésbé bonyolult műveletek és így következnek tovább a komoly, akár különleges célszerszámot igénylő szerelések:
1. kormánycsapágy beállítás
2. bowdenes fék beállítás
3. váltóállítás
4. középrész szerelés
5. kerékagy beállítás
6. hidraulikus fék beállítás
7. kerék centírozás
8. teleszkóp, rugóstag szerelés
Bonyolultabb dolgokat inkább bízzunk kerékpár szakszervizre
Ha csak kicsit is úgy gondoljuk, hogy nem tudjuk ezeket a dolgokat elvégezni, akkor keressünk fel inkább egy szakszervizt. Ilyenkor érdemes kicsit előre gondolkodni és még a tavaszi tumultus előtt betolni a bringánkat a szervizbe, hogy ne a tavaszi szép időben kelljen hosszú napokra nélkülözni szeretett kétkerekűnket.
Hozd a bringád megújult üzletünkbe
Ha Sopronban vagy környékén laksz, hozd be hozzánk a bringádat a megújult MangoBike kerékpár szaküzletbe és szervizve. Ráadásul már Shimano Service Center is vagyunk, és a hagyományos bringák mellet ebikeokat is szervizelünk.
- Címünk: Sopron, Lackner Kristóf u.10.
- Időpontfoglalás: +36 99 524 341
- Nyitvatartási dő:
- H-P: 09:00 - 17:30
- SZ : 09:00 - 13:00
Így nézünk most ki kívülről:
Ajánlott cikkünk: Bringát a netről? Így csináld!
Ha nincs meg egyben az összeg, az sem baj! Nálunk már hitelre is vásárolhatsz! Részletek a termékek oldalán!
Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg ismerőseiddel is! Picit lejjebb görgetve pedig feliratkozhatsz hírlevelünkre is, így nem maradsz le a bringás tippekről, tanácsokról.